GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR VE MAVİ HAREKETİ

Posted: Kasım 27, 2010 in 12. sınıf edebiyat

GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR(B. Necatigil) VE MAVİ HAREKETİ, mavera

BEHÇET NECATİGİL(1916-1979)
*İlk şiiri lise yıllarında varlık dergisinde çıkmıştır.
*Sekizi Knut hamsun’a ait olmak üzere 30’a yakın kitap çevirisi; edebiyat tarihiyle ilgili çalışmaları vardır.
*Şiir serüvenine önce garip akımıyla başlamış, Halk edebiyatı, Divan edebiyatı ve Batı şiirinin özelliklerini ekleyerek sürekli değişim içinde olmuş, kendini yenilemiştir.
*Şiirlerinde kendi ev ve ailesinden başlayarak orta sınıfın ev, aile ve çevrelerini konu edinmiş; sevgi, ölüm, zaman gibi temaları memur ve aydın kişilerin yaşamıyla birleştirmiş bundan dolayı Evlerin Şairi olarak anılmıştır.
*Şiirlerinde sembolleri, kendine özgü alışılmamış bağdaştırmaları kullanmış, lirizmin özgün örneklerini vermiştir.
Şiir: Kapalı Çarşı, Yaz Dönemi, Çevre, Divançe, Evler, İki Başına Yürümek, Eski Toprak,
En/Cam, Arada, Zebra, Dar çağ, Kareler Aklar, Sevgilerde, Söyleriz
Radyo oyunları: Yıldızlara bakmak, Gece Aşevi, Üç Turunçlar, Pencere
Diğer Yapıtları: Bile/Yazdı, Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü, Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü

gdysşvemavi(word belgesi olarak indir)

CEYHUN ATUF KANSU((1919-1978)
İlk şiirlerinde halk geleneğine bağlıdır. Uzun şiirler yazan Kansu, yer yer Anadolunun mahalli rengini yakalar, Anadolu’nun sıkıntılarını, hasta çocuklarını, mutsuz insanlarını anlatır. Daha sonraki eserlerinde toplumcu gerçekçilere katılmıştır.  Çocuk doktoru olan kansu, “hayatıma yansıyan her şeyi şiirime sokmaya çalıştım.” Diye şiir anlayışını özetler.

Şiir: Bir çocuk bahçesinde, Bağ Bozumu Sofrası, Çocuklar Gemisi, Yanık hava, Haziran Defteri, Yurdumdan, Bağımsızlık Gülü, Sakarya Meydan Savaşı, Buğday, Kadın, Gül ve Gökyüzü
Fıkra: Devrimcinin Takvimi, Ya Bağımsızlık Ya Ölüm, Köy Öğretmenine Mektuplar,  Tonguç’un Kitapları, Atatürkçü Olmak , Atatürk ve Kurtuluş Savaşı, Balım Kız Dalım Oğul , Halk Önderi Atatürk, Cumhuriyet Ağacı, Sevgi Elması, Cumhuriyet Bayrağı Altında,
Çocuk: İyi İnsan Mehmet Ali, Üvey Ana
Dünyanın Bütün Çiçekleri…..
ATTİLA İLHAN(1925-2005)  VE MAVİ
*Lise yıllarında mektuplaştığı kız arkadaşına yazdığı Nazım Hikmet şiiri yüzünden tutuklanmış, okuldan uzaklaştırılmış ve kendisine Türkiye’nin hiçbir yerinde okuyamayacağına dair belge verilmiştir. 1944 yılında okuma hakkını kazanmış, üniversite yıllarında Paris’e giderek Nazım Hikmet’i kurtarma hareketine katılmıştır.  Türkiye’ye geri dönüşünde “Gerçek” dergisindeki yazısından dolayı soruşturmaya uğrayınca tekrar Paris’e gitmiş ve burada Fransızcayı ve Marksizmi öğrenmiştir.
*1941’de  ilk şiiri Balıkçı Türküsü’nü Yeni Edebiyat Dergisi’nde yayımlamıştır.
*Cabbaroğlu Mehemmed adlı şiiri ile 1946 CHP ikincilik şiir ödülünü(lise son) almıştır.
*Maviciler adıyla tanınan toplumcu gerçekçi şiir akımını başlatmış, şiire yeni bir ses, kendine özgü bir duyarlık getirmiştir. Garipçilere ve II. Yenicilere karşı çıkmıştır. Nazım Hikmet’in şiirinin ses yapısı, içeriği ve imge düzeni Attila İlhan’ı etkilemiştir.
*Toplumcu gerçekçi şiir anlayışını bernimsemiş, halk ve divan şiirinin özelliklerinden yararlanmış, folklor öğelerini kullanmış, bunları çadaş şiir anlayışıyla kaynaştırmıtır. Lirik tarzda yazdığı şiirlerinde sanatlı ve şairane bir söyleyişle uzak çağrışımlara yer vermiş; bireysel, ulusal ve evrensel değerler üzerinde durmuştur.
*Canlı konuşma diline, argoya, halk deyimlerine yer vermiştir.
*”Kartallar Yüksek Uçar”, “Yarın Artık Bugündür” dizilerinin senaryolarını yazmıştır.
*Şiir dışında roman, deneme, gezi kitabı, Ali Kaptanoğlu imzasıyla senaryolar yazmıştır.

Şiir: Duvar, Sisler Bulvarı, Yağmur kaçağı, Ben Sana Mecburum, Bela Çiçeği, Yasak Sevişmek, Tutuklunun Günlüğü, Böyle Bir Sevmek, Elde Var Hüzün, Korkunun Krallığı, Ayrılık Sevdaya Dahil, Kimi Sevsem Sensin
Roman: Sokaktaki Adam,  Zenciler Birbirine Benzemez,  Kurtlar Sofrası, Fena Halde Leman
Aynanın İçindekiler(Bıçağın Ucu, Sırtlan payı, Yaraya Tuz Basmak, Desaadet’te Sabah Ezanları, O Karanlu-ıkta Biz, Aallah’ın Süngüleri:Reis Paşa, Gazi Paşa), Haco Hanım Vay, O Sarışın Kurt
Deneme-Anı: Abbas Yolcu, Yanlış Kadınlar Yanlış Erkekler, İkinci Yeni Savaşı, Batı’nın Deli Gömleği
Öykü: Yengecin Kıskacı
Anılar ve Acılar: hangi Sol, hangi Batı, Hangi Sağ, Hangi Atatürk, Hangi Edebiyat, Hangi Laiklik, Hangi Küreselleşme, Hangi….
Cumhuriyet Söyleşileri: Bir sap Kırmızı Gül…
Müzik Albümleri: Ben Sana Mecburum, AN Gelir

MAVİCİLER: Attila İlhan’ın 1952-1956 yıllarında çıkardığı derginin adı olan  “MAVİ” dergisi etrafında toplanan Orhan Duru, Ferit Edgü, Demir Özlü, Tahsin Yücel, Demirtaş Ceyhun gibi sanatçıların oluşturduğu topluluktur.
Garip Akımına ve egemen sanat anlayışına karşı çıkmışlardır. Toplumsal gerçekleri savunmayı benimsemişlerdir. Serbest şiir geleneğini daha da ilerletmişlerdir. Şiirin basit olamayacağını, derin, içli olması gerektiğini savunmuşlardır.

ORHAN DURU(1933-2009)
Öykü ve deneme yazarlığının yanı sıra tiyatro uyarlamaları da bulunan Duru’nun ilk öyküsü, 1953 yılında Küçük Dergi’de yayımlandı. Mavi, Evrim, Yeni Ufuklar, Pazar Postası, Yelken ve Dost dergilerindeki yazılarıyla dikkat çeken Duru, Ağır İşçiler adlı öyküsüyle 1970 TRT Sanat
Ödülleri Yarışmasında başarı ödülü kazandı.
İngilizce science-fiction sözünü Türkçe’ye bilim-kurgu olarak tercüme eden, kullanan ve bu sözcüğü Türkçe’ye kazandıran kişidir.
Eserleri: Bırakılmış Biri, Denge Uzmanı ,  Ağır İşçiler,  Yoksular Geliyor, Şişe, Bir Büyülü Ortamda, Kısas-ı Enbiya, Kıyı Kıyı Kent Kent, Hormonlu Kafalar, İstanbulin, Küp

FERİT EDGÜ(1936-   )
Öykücü, şair, romancı, deneme yazarı.
Yazılarında edebiyatın konumu, yazarın özgün koşulları ve nitelikleri üzerine düşünceleriyle dikkat çekti. Plastik sanatlar alanındaki deneme, eleştiri ve tartışmalarıyla ilgi uyandırdı. Romanlarında “niçin” sorusundan çok “nasıl” sorusu üzerinde durdu. Çevresiyle uyum sağlayamayan bireyin sorunlarına eğildi. “O” adlı romanı, Onat Kutlar’ın senaryosuyla Erden Kıral tarafından “Hakkâri’de Bir Mevsim” adıyla filme çekildi.
Yapıtları:
Roman: Kimse, O/Hakkari’de Bir Mevsim, Eylül’ün Gölgesinde Bir yazdı
Öykü: Bozgun, Av, Bir Gemide, Doğu Öyküleri…
Deneme: Ders Notları, Yazmak Eylemi, Sözlü/Yazılı,
Şiir, anı,biyografi, çocuk kitabı türlerinde de eserleri vardır.

DEMİR ÖZLÜ(1935-   )
1950 kuşağı hikayecilerindendir. Öykü, deneme, eleştiri ve çevirileri Mavi, A, Pazar Postası, Yeni Ufuklar, Soyut, Somut, Yeni Edebiyat, Gösteri ve Adam Öykü dergilerinde yayınlandı. 1980′den sonra roman, anlatı, anı ve gezi kitaplarına ağırlık verdi.
Yapıtları: Bunaltı(öykü),  Bir Küçükburjuvanın Gençlik Yılları(roman), Sürgünde 10 Yıl (Anı)

TAHSİN YÜCEL(1933-  )
Öykü ve roman yazarı, denemeci, eleştirmen ve çevirmendir. Romanları (Peygamberin Son Beş Günü, Mutfak Çıkmazı, Bıyık Söylencesi) genel anlamda, halka karşı ironik eleştiriler barındırır.
Öykü: Uçan Daireler, Haney Yaşamalı, Ben ve Öteki, Golyan Devrimi…
Roman: Vatandaş, Peygamberin Son Beş Günü, Bıyık Söylencesi, Gökdelen..
Masal: Anadolu Masalları
Anlatı: Dönüşüm..
Deneme-Eleştiri: Yazın Gene Yazın, Salaklık Üstüne  Deneme, Göstergeler…
İnceleme: Dil Devrimi, Yapısalcılık, Eleştiri Kuramları…
Çok önemli bir çevirmendir.

DEMİRTAŞ CEYHUN(1934-2009)
Hhikâye, roman ve inceleme kitapları yazarı
Yapıtları: Çamasan, Ah Şu Biz Kara Bıyıklı Türkler, Yakılacak Adam Aziz Nesin, Ah Şu Biz Göçebeler… Horozlu Ayna (çocuk kitabı)

HİLMİ YAVUZ(1936-  )
İlk şiirleri Kabataş Erkek Lisesi’nde edebiyat öğretmeni Behçet Necatigil yönetiminde çıkan “Dönüm” dergisinde yayınlandı. Bu dönemde daha çok İkinci Yeni akımının etkisinde imgeci şiirler yazdı. Sonraki yıllarda gelenekçilikle çağdaş bir bakışı kaynaştıran, biçim ve özün dengelendiği bir düzey sergiledi. İslam mistisizmi, özellikle de tasavvuftan yararlanarak kendine özgü bir sözcük dağarcığı geliştirdi.
Şiir: Bakış Kuşu, Bedreddin Üzerine Şiirler, Doğu Şiirleri, Yaz Şiirleri, Zaman Şiirleri, Gizemli Şiirler, Ayna Şiirleri, Hüzün ki En Çok Yakışandır Bize, Gülün Ustası Yoktur, Erguvan Şiirler, Çol Şiirleri, Akşam Şiirleri, Yolculuk Şiirleri, Hurufi Şiirler, Büyü’sün Yaz, Küller ve Zaman, Kayboluş Şiirleri,
Deneme-İnceleme: Denemelere karşı Denemeler, Modernleşme Oryantalizm İslam, Okuma Notları, Budalalığın Keşfi, Sözün Gücü, Alafrangalığın Tarihi….
Anı –Günce: Geçmiş Yaz Defterleri, Ceviz Sandıktaki Anılar, Bulanık Defterler
Anlatı: Taomina, Fehmi K.’nın Acayip Serüvenleri, Kuyu (Üç Anlatı adıyla Can yayınlarından basılmıştır)

ERDEM BAYAZIT(1939-2008): şair, yazar.
Henüz öğrencilik yıllarında şiir yazmaya başlamış olan Bayazıt, Edebiyat ve Mavera dergilerinin kurucuları arasında yerini alır.
Şiir: Sebep Ey, Risaleler, Şiirler
İpek yolundan Afganistan’a(1981’de İran, Pakistan, Afganistan ve Hindistan’ı içeren iki aylık gezi ile ilgili izlenimleri)

CAHİT ZARİFOĞLU(1940-1987)
Şiir: İşaret Çocukları, Yedi Güzel Adam, Menziller, Korku veYakarış, Gülücük, Ağaç Okul
Günlük: Yaşamak
Masal ve romanlar: İns, Serçekuş, Ağaçkakanlar, Yürek Dede ile padişah, Savaş Ritimleri, Motorlu Kuş
Tiyatro: Sütçü İmam
Deneme: Bir Değirmendir Bu Dünya

Maveracılar: Erdem Bayazıt, Rasim Özdenören(Çok Sesli Bir ölüm, Gül Yetiştiren Adam,İmkasız Öyküler)  Cahit Zarifoğlu, Mehmet Akif İnan,  Nuri Pakdil

About these ads

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s